Τάξη Υποδοχής Ρομά - Αλλοδαπών - Προσφύγων

Κατηγορία: Τάξη Υποδοχής ΖΕΠ Δημοσιεύθηκε : Τετάρτη, 22 Ιουνίου 2022 Γράφτηκε από τον/την Super User

Λίγα λόγια περί συμπερίληψης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων

Η ίδρυση και η λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής- ΖΕΠ  είναι ένας θεσμός  εκπαιδευτικής φιλοξενίας μαθητών που ανήκουν σε ευάλωτα κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα. Είναι ένας θεσμός που αίρει τις κοινωνικοοικονομικές, πολιτιστικές και θρησκευτικές ανισότητες και δίνει τη δυνατότητα ισότιμων ευκαιριών μάθησης σε όλους τους μαθητές, προωθώντας  τη Συμπεριληπτική κουλτούρα σε συμφωνία πάντοτε  με τη διακήρυξη της UNESCO, στο συνέδριο της Σαλαμάνκα, το 1994.

Τάξεις υποδοχής υπάρχουν και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, και ο πρώτιστος σκοπός είναι η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας  από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες καθώς και η διδακτική τους στήριξη και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα,  ώστε να επιτευχθεί η ομαλή προσαρμογή των εν λόγω μαθητών στις τυπικές τάξεις των σχολικών μονάδων και να προληφθεί η σχολική διαρροή. Στο όνομα λοιπόν της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης οι εκπαιδευτικοί καλούνται να χρησιμοποιήσουν διάφορες μορφές εκπαιδευτικής  προσέγγισης που να ανταποκρίνονται   στα ελλείμματα, στις δυνατότητες, αλλά και στα ενδιαφέροντα των παιδιών,  προωθώντας τη συνύπαρξη, τη συνεργασία και τη διαδραστικότητα της σχολικής κοινότητας.

Το έργο της συμπερίληψης σε πρακτική εφαρμογή

Φέτος στο τμήμα υποδοχής ήταν εγγεγραμμένα   αρκετά προσφυγόπουλα κουρδικής κυρίως καταγωγής και μαθητές - Ρομά. Η «αρχική αξιολόγηση» των μαθητών έγινε με βάση το διαγνωστικό δοκίμιο των γλωσσικών δεξιοτήτων του ΙΕΠ, με σκοπό να διαπιστωθεί ο βαθμός  επάρκειας τους στη προφορική και γραπτή χρήση  της ελληνικής γλώσσας και η κατάταξη τους σε επίπεδα (αρχαρίων - προχωρημένων). Ιδιαίτερη μέριμνα όμως ελήφθη για τη δημιουργία κλίματος συναισθηματικής ασφάλειας των μαθητών  στα πλαίσια της τάξης, ώστε να ενισχυθεί η αίσθηση του «ανήκειν» κάπου. Συνακολούθως, η εξατομικευμένη διδακτική  προσέγγιση των μαθητών ήταν εστιασμένη στα γλωσσικά ελλείμματα, αλλά και στις δυνατότητές τους με απόλυτο πάντα σεβασμό στην πολιτιστική και θρησκευτική τους ετερότητα.

 

Σχετικά με τη διδακτική διαδικασία, έχοντας ως αφετηρία το παρεχόμενο στους μαθητές τετράτομο εγχειρίδιο «Γεια σας» και ακολουθώντας την παιδοκεντρική - μαθητοκεντρική προσέγγιση  έγινε η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας προς τέσσερις κατευθύνσεις, στην κατανόηση γραπτού λόγου(διαβάζω), στην κατανόηση προφορικού λόγου (ακούω), στην παραγωγή γραπτού λόγου (γράφω) και στην παραγωγή προφορικού λόγου (μιλάω). Χρησιμοποιήθηκαν ποικιλόμορφες στρατηγικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας εστιασμένες σε  βιωματικές κυρίως διαδικασίες, όπως παιχνίδια ρόλων με αυτοσχέδιους διαλόγους και παιχνίδια γλωσσικά, αλλά δεν έλειπαν και οι  συζητήσεις, όπου δινόταν η δυνατότητα στους μαθητές να εκφράζουν τους φόβους τους, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες τους. Τέλος, για να αισθάνονται το χώρο της τάξης  οικείο, ελήφθη ιδιαίτερη μέριμνα για να μείνει το καλλιτεχνικό τους αποτύπωμα στην τάξη με ζωγραφιές και άλλες καλλιτεχνικές δημιουργίες (ευχόδεντρο, λογοτεχνική γωνιά).

Ακόμη θα πρέπει να γίνει μνεία σε μια μικρή διασχολική  πολιτιστική εκδήλωση των ΤΥΠ μεταξύ του 5ου γυμνασίου και του δικού μας, που έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος «Σχολεία για Όλους» και η οποία έλαβε χώρα λίγο πριν το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς. Στη διάρκεια της συνάντησης ξεδιπλώθηκαν τα ταλέντα προσφύγων στη συγγραφική ικανότητα ελληνικών, κουρδικών και αγγλικών κειμένων αλλά και οι χορευτικές και τραγουδιστικές τους ικανότητες.

Το αποκορύφωμα, όμως, για την άρση των  στερεοτύπων και της ετικετοποίησης των παιδιών Ρομά και των προσφύγων αποτέλεσε η εκδήλωση αποφοίτησης των μαθητών της Γ΄ Γυμνασίου, όπου συμμετείχαν ενεργά. Κυρίως όμως τα προσφυγόπαιδα πρόβαλαν στους συμμαθητές τους τον πολιτισμό τους αφού, φορώντας τις κουρδικές-παραδοσιακές ενδυμασίες,  εμπλούτισαν την εκδήλωση παρουσιάζοντας άσματα και χορευτικά της χώρας τους.

Τα δρώμενα καταδεικνύουν  πως η έννοια της συμπεριληπτικής κουλτούρας έχει βρει το βηματισμό της. Το 2ο Γυμνάσιο Κατερίνης ,το σχολείο της γειτονιάς μας, ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις του πολυπολιτισμικού μοντέλου εκπαίδευσης. Η διευθύντρια Γαρυφαλιά Παπαδοπούλου και ο σύλλογος των διδασκόντων αγκάλιασαν αυτά τα παιδιά και για μια ακόμη χρονιά μερίμνησαν και υποστήριξαν διδακτικά και κυρίως ανθρώπινα τα προσφυγόπουλα από το Κουρδιστάν, τους μαθητές Ρομά, αλλά και άλλους μαθητές αλλοδαπής καταγωγής. Προσπάθησαν να εξαλείψουν κάθε ρατσιστική και ξενοφοβική τάση, αλλά κυρίως φρόντισαν να μην περιθωριοποιηθούν και  να  μην ετικετοποιηθούν λόγω της πολιτιστικής τους διαφοροποίησης.

Η φιλόλογος της Τάξης Υποδοχής

Παπαδοπούλου Ελένη ΠΕ02

 

 

 

 

 

Εμφανίσεις: 158

Επικοινωνια

Δρυάδων 12, Κατερίνη 601 00

Τ.Κ.601 00

Τηλ. 2351029856 & 2351600920

e-mail: mail[at]2gym-kater.pie.sch.gr

Θα μας βρείτε στο Χάρτη