Εκπαιδευτικό έργο Τμήματος Ένταξης

Κατηγορία: Τμήμα Ένταξης Δημοσιεύθηκε : Δευτέρα, 30 Μαϊος 2022 Γράφτηκε από τον/την Super User

     Στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς, έγινε η πρώτη επαφή και γνωριμία με τη διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον υποδιευθυντή, τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, τους συναδέρφους της ειδικής αγωγής και τους μαθητές του τμήματος ένταξης. Στη συνέχεια, υπήρξε ενημέρωση των εκπαιδευτικών, από τη διευθύντρια για τις γνωματεύσεις των μαθητών, στο γραφείο της ιδίας.

     Έπειτα, έγινε η χαρτογράφηση των μαθητών και  η αξιολόγησή τους, δια μέσου ενός απλού κριτηρίου αξιολόγησης, με ασκήσεις κλειστού τύπου, γραμματικής, συντακτικού και λεξιλογίου, της ανάγνωσης ενός μικρού σε έκταση κειμένου, αλλά και της ανάπτυξης ενός συγκεκριμένου θέματος, σε μία έκθεση, ώστε να γίνουν αντιληπτές οι μαθησιακές δυσκολίες, που τυχόν να αντιμετωπίζουν. Πέρα από αυτά, έγινε μια άτυπη ενημέρωση των συναδέρφων της τυπικής εκπαίδευσης, για τις μαθησιακές δυσκολίες των μαθητών που φοιτούν στο τμήμα ένταξης, ώστε να έχουν γνώση και οι ίδιοι, αλλά και μία συνάντηση-γνωριμία με τους γονείς των μαθητών, σε συνεργασία με τη ψυχολόγο και τη κοινωνική λειτουργό του σχολείου, κατόπιν της επικοινωνίας μαζί τους, ώστε να γνωρίσουμε τους ίδιους, να συζητήσουμε, για τους μαθητές, προσωπικά, αλλά και να τους εξηγήσουμε τη  στοχοθεσία και τη λειτουργία του τμήματος ένταξης. Η αξιολόγηση ήταν αρχική, στην αρχή και τελική, στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

    Ακολούθως, τέθηκαν οι παιδαγωγικοί, συμπεριφορικοί, εκπαιδευτικοί, διδακτικοί σκοποί και στόχοι, για κάθε μαθητή-τρια, ξεχωριστά, σε κάθε μάθημα. Στη συνέχεια, σύμφωνα με αυτούς, ακολουθήθηκε η αντίστοιχη εκπαιδευτική διαδικασία μάθησης, ώστε να προκύψουν θετικά αποτελέσματα. Ακολουθήθηκε η διδακτέα ύλη των συγκεκριμένων μαθημάτων και δόθηκε επιπλέον απλοποιημένο, υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό, αλλά και ασκήσεις εμπέδωσης, ως εργασίες για το σπίτι και βάσει αυτών δημιουργήθηκε το ατομικό portfolioτου-της κάθε μαθητή-τριας ξεχωριστά. Κυρίως, εφαρμόστηκε η εξατομικευμένη διαδικασία μάθησης, προσαρμοσμένη στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απλοποίηση των γνωστικών αντικειμένων, ώστε να γίνονται περισσότερο αντιληπτά στους μαθητές, με σκοπό να ενταχθούν περισσότερο στο δυναμικό σύνολο της τυπικής τάξης φοίτησης και να αισθάνονται ισότιμα μέλη αυτής. Επιπρόσθετα, παράλληλα με τη θεωρία και τις ασκήσεις της διδαχθείσας ύλης των μαθημάτων, δόθηκαν στους μαθητές φύλλα εργασίας, με τη θεωρία απλοποιημένη και με ασκήσεις σωστού-λάθους, αντιστοίχισης, πολλαπλής επιλογής, συμπλήρωσης κενών, συμπλήρωσης πινάκων. Ακόμη, οι μαθητές έλαβαν σχεδιαγράμματα διάφορων θεματικών εννοιών, για την ευκολότερη και αποδοτικότερη παραγωγή λόγου. Επίσης, οι μαθητές παρακολούθησαν διάφορα εκπαιδευτικά βίντεο. Επιπλέον, δημιουργήθηκαν powerpoints, με εικόνες, ώστε να μαθαίνουν πιο ευχάριστα. Χρησιμοποιήθηκε και ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, όπου ήταν εφικτό και αναγκαίο, εικόνες και διάφορα εκπαιδευτικά υλικά, προγράμματα, λογισμικά και ιστοσελίδες, για την ειδική αγωγή. Ως επί τω πλείστον, αντλήθηκε εκπαιδευτικό υλικό από τις σελίδες prosvasimo, photodentro, aesοp. Επίσης, κατά περιπτώσεις εφαρμόστηκε βιωματική προσέγγιση κάποιων ενοτήτων, για να γίνουν πιο αντιληπτές και ευχάριστες οι ίδιες.

    Ακόμη, οι μαθητές μας ανέλαβαν να ολοκληρώσουν κάποιες ομαδοσυνεργατικές, αλλά και ατομικές ασκήσεις και εργασίες, όπως αυτές που είχαν το θέμα «Ειρήνη-Πόλεμος».

    Επιπλέον, οι μαθητές μας είχαν στη διάθεσή τους ένα τετράδιο επικοινωνίας, μέσα στο οποίο μπορούσαν να σημειώσουν τις εργασίες τους και να γίνονται ορατές από τους γονείς τους, όπως επίσης, οι εκπαιδευτικοί μπορούσαν να ανταλλάσσουν και διάφορες πληροφορίες με τους γονείς.

    Πέρα από αυτά, στο τέλος κάθε μαθήματος και εφόσον οι μαθητές είχαν πετύχει τους ημερήσιους μαθησιακούς στόχους, ως μορφή επιβράβευσης, παίζαμε κάποιο εκπαιδευτικό παιχνίδι της αρεσκείας τους.

Εκτός από αυτά, απλοποιήθηκαν και προσαρμόστηκαν τα διαγωνίσματά τους, με ήπιες σε δυσκολία ασκήσεις, κλειστού τύπου. Όπου ήταν δυνατό, υπήρχε παρουσία της εκπαιδευτικού, εντός της τάξης και πλησίον των μαθητών, κατά τη διάρκεια των διαγωνισμάτων στα θεωρητικά μαθήματα, ώστε να δίνονται περισσότερες διευκρινίσεις και να έχουν καλύτερο αποτέλεσμα. Πριν τα προγραμματισμένα διαγωνίσματα, γινόταν επανάληψη της ύλης, για την καλύτερη εμπέδωσή της.

    Επιπρόσθετα, έγινε προσπάθεια να λάβουν μέρος οι μαθητές σε σχολικές γιορτές και γενικότερα, σε δραστηριότητες του σχολείου, όπως στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα της πλατφόρμας e-twinning, με τίτλο «Let us know each other better!», που συμμετείχαν κάποιοι μαθητές από τη ΄Γ τάξη του Γυμνασίου μας, ώστε να αυξηθεί η αυτοπεποίθησή τους.

    Κατά τη διάρκεια, της ελάχιστης σε διάρκεια, εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, λόγω κάποιων ιδιαίτερων συνθηκών, δημιουργήθηκαν ηλεκτρονικές τάξεις, οι οποίες περιείχαν τα μαθήματά μας, τη περιγραφή τους, το πρόγραμμα, τα ημερολόγια, σχετικές ανακοινώσεις, έγγραφα, εργασίες, ασκήσεις, που ενημερώνονταν και εμπλουτίζονταν και υπήρχε συχνή επικοινωνία με τους μαθητές και με τους γονείς τους, όταν κρινόταν απαραίτητο, μέσω των e-mails και των μηνυμάτων, από τις ηλεκτρονικές τάξεις, με άμεση ανταπόκριση. Επιπλέον, δημιουργήθηκαν και διαγωνίσματα, που συμπεριλήφθηκαν στο μενού « Ασκήσεις », στα οποία οι μαθητές μπορούσαν να δοκιμαστούν, σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Επίσης, διενεργήθηκαν παράλληλα τα διαδικτυακά μαθήματα, μέσω webex, με τη σχεδόν συνολική συμμετοχή των μαθητών.

    Εκτός τούτων, είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί ότι υπήρχε πολύ καλή και εποικοδομητική συνεργασία, με τη διευθύντρια, τον υποδιευθυντή, τους υπόλοιπους συναδέρφους της τυπικής τάξης και αυτούς του τμήματος ένταξης, τους γονείς και τους μαθητές, προς όφελος των μαθητών. Κυρίως, όμως, υπήρχε αγαστή συνεργασία με τους συναδέρφους εκπαιδευτικούς της ίδιας ειδικότητας, όσον αφορά γενικότερα τους μαθητές μας, αλλά και τη βαθμολογία τους, η οποία διεξάγονταν, από κοινού.

    Συνεπώς, ακολουθώντας τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική διαδικασία, προσπαθήσαμε να πετύχουμε την ομαλή ένταξη των μαθητών μας στη τυπική τάξη φοίτησης, τη βέλτιστη κατανόηση των γνωστικών αντικειμένων, αλλά και την απόκτηση αυτοπεποίθησης, για μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο.

Η φιλόλογος του τμήματος ένταξης, Βασιλική Ίτσιου

Εμφανίσεις: 172

Επικοινωνια

Δρυάδων 12, Κατερίνη 601 00

Τ.Κ.601 00

Τηλ. 2351029856 & 2351600920

e-mail: mail[at]2gym-kater.pie.sch.gr

Θα μας βρείτε στο Χάρτη